lördag 7 maj 2016

Ett kök försvinner och blir till; en exposé


Nu när det är maj månad och sommaren börjar stå för dörren, är det ganska exakt ett år sedan jag påbörjade renoveringen av min vackra lilla skuta! Inte hade jag kunnat anat att det skulle ta så lång tid, men inte hade jag heller kunnat ana att jag skulle besluta mig för att renovera båten själv, utan att leja ut köks- och badrumsrenoveringen till hantverkare (vilket var min plan från början).

Och allra minst hade jag kunna ana att jag efter några månader som skeppare/båtrenoverare skulle träffa V på kajen; en man med ett hjärta av guld, ett leende som kan smälta glaciärer och med oväntat stora kunskaper och verktygslager. Utan hans kloka råd och handfasta hjälp hade detta arbete blivit ännu mer utdraget (och inte lika roligt).

Att köpa båt är det bästa jag gjort! Mycket arbete kvarstår - jag har inte inte på allvar börjat med t ex sovhytten eller styrhytten, för att inte tala om bygget av akterdäck och pimpandet av utsidan - men en bit på väg har jag kommit. Här kommer därför ett helt inlägg, då jag endast visar er bilder av mitt kök, i kronologisk ordning. Det är inte helt färdigt än, men man kan ana en viss progression över året. Enjoy!

Köket när jag var där på den första visningen våren 2015 tillsammans med M-L.

Dags att riva, här är R i farten!
Ännu mer riv och nedmonering, denna gång med M.
Allt rivet, och fönstren utslagna!
Här är väggarna slipade och målade med rostskyddsfärg. Nya fönster är också på plats.
Alla komposit-reglar och en del av isoleringen är uppe.
All isolering och en del av väggen på plats.
Hela väggen på plats.

De första köksskåpen samt ugnen är på plats.
Här är alla skåp på plats, samt även tvättmaskin och diskmaskin (dolt bakom skåpluckan till höger i bild). Till vänster skymtar även kyl och frys.
Bänkskiva av ek på plats, liksom induktionshällen och diskhon.
Det yttersta lagret av innerväggen är uppe och grovt tillsågad runt fönstren. Taket har varit klart sedan länge, men det är först här som det syns på bild.
Det tar sig! Väggen har fått två lager linoljefärg på sig, samt en liten list i nederkant. Under "överhänget" har jag kaklat och fogat med samma sorts kakel som i badrummet. Ett nytt 3-vägsuttag är också uppsatt till vänster om induktionshällen.

Nu är det inte mycket kvar innan köket är helt klart! Fönstren ska sågas till och få ramar, vägg och lister ska målas en gång till, kaklet ska få en silikonkant i nederkant, och en ekhylla samt en taklist ska upp ovanför fönstren. Jag ska också sätta upp ett litet tjusigt draperi framför tvättmaskinen för att dölja den (tror inte att det kommer att funka med vanlig lucka eftersom den lutar någon centimeter; det finns inga raka vinklar på denna båt ;-) Men sen är det klart - Oh boy, Oh the joy!

Men innan jag färdigställer köket under nästa vecka ska jag nu njuta av en hel helg i den sköna försommarsolen!

Eder tillgivna,
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar