måndag 13 juli 2015

Rent skepp!

Nu är mina fönster på plats! Det var en stor dag förra fredagen när jag tog emot budbilen (som hade vissa svårigheter med att förstå en adress som egentligen inte finns) och kvitterade mina 8 glasrutor.

Ta-daa!
Efter att ha ägnat en halv dag åt att flänga runt stan för att leta efter butyltejp och marintätning (tack Victor!) var det så dags att preppa inför fönsteruppsättningen på styrbordssidan. Alla nya svetsskarvar skulle slipas ner, målas med rostskyddsfärg och sedan tvättas av.  

Insidan är redo!



Svetsfogarna nedslipade...
....på med butyltepj...


...use some hired muscles...


...och så lite rostskyddsfärg och marintätning och DÄR SATT DEN!



Efter att styrbordsidans fönster var uppsatta var det läge att ta en dagstur i skärgården och Möja med fina ångfartyget Blidösund. Jag och Victor passade på att hälsa på Johan, som svettades nere vid kolugnarna. Där blev vi också bjudna på en lyxig specialitet; skyffelbiff, direkt från ugnen (15 sek på varje sida och voilá; stans bästa biff!).


Två rufsiga och gråhåriga tikar

Skyffelbiff!
I helgen fick jag finbesök av Snygg-Peter och Hakekm, fina vänner från Piteå-tiden. Vi besökte supertrevliga "Matholmen" tillsammans med Enver och satte sedan upp resten av rutorna, denna gång på styrbordssidan. Turisterna tyckte att det var kul att fota mig när jag hängde längsmed båtens utsida med ena armen runt relingen och den andra runt marintätningpistolen...

Med Peter i den relativa solen.
Mat var det här!
Gårdagen ägnades åt att skura hela däcket rent från rost, alger, damm och byggmaterial. Det tog nästan hela dagen, men det var väldigt skönt att få det gjort. Fick besök av flera vänner som inspekterade kaoset inombords och nickade uppmuntrande mot mina fönster (tror jag i alla fall). Nu när jag har båten som "base camp" när jag är i Stockholm så vore det skönt att även se till att sovhytten blir beboelig. Jag har tvättat alla lakan så vem vet - kanske åker jag dit ikväll efter jobbet och sover min andra natt ombord?

Beskåda! Nya fönster på plats, och dessutom ett nyskurat däck!

Over and out!

Eder,
Drottning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar