torsdag 3 september 2015

Reglar och isolering


Nu har jag inte uppdaterat bloggen sedan mitten av juli, då jag har haft fullt upp med mitt jobb! Nu har jobbet dock börjat plana ut lite, och jag har den sista veckan återigen kunnat pyssla med detta lilla projekt.

Efter att ha slipat bort den sista rosten på babordssidan och målat den med rostskyddsfärg, var det dags att börja sätta upp mina reglar. Reglarna är gjorda av komposit, alltså till största delen återvunnen plats och en liten del trä (det luktar lite te när man sågar i dem). Kompositmaterial är hållbart och möglar/ruttnar inte om det skulle råka bli fuktigt.

Reglarna kapades och skruvades fast i väggar och tak med självdragande metallskruv och vanlig metallskruv (modell väldigt rejäl). Längre fram kommer såväl innertak som väggar att fästas i reglarna, för att helt undvika kontakt med metallen som både kyler och kondenserar fukt.


Tur att man är lång. Ehh.


Efter att reglarna kommit på plats var det så äntligen dags att börja isolera! Jag har bestämt mig för att inte använda den mycket dyra och omständiga polyuretnisoleringen, utan istället isolera själv med en ganska ny, tät och vattenfrånvisande frigolit (eller "extruderad cellplast") som heter "Ecoprim". Ecoprim består av rosafärgade, lätta, hårda skivor som ger utmärkt värmeisolering över lång tid. Ecoprim har mycket goda fuktegenskaper och hög motståndsförmåga mot belastning vilket gör den till ett utmärkt isolermaterial.

Användningen av Ecoprim betyder att jag kan göra jobbet själv, samtidigt som jag får leka med en väldigt rolig fogskumspistol och spruta ett vispgräddeliknande material på såväl väggar som tak :-)

Leni kom över och hjälpte mig första kvällen, och sedan hade vi fogskum i hår och på händer, något som inte går bort på flera dagar.... #livetsomskeppare

Spruta på fogskum på frigoliten och taket...

...samt tryck dit allt och säkra med träpinnar i några timmar tills det har härdat.   
  
Sakta men säkert kommer isoleringen på tak och väggar på plats. Mot styrhytten (som är innervägg) använder jag lite tunnare isolering.


Som lite omväxling i isolerandet tog jag och Victor och kikade lite på den fejkade skorstenen. Vi var ju tvungna att se till att det var helt tätt under skorstenen så att det inte regnar in, så vi bestämde oss för att ta bort alltihop och kolla läget. Sagt och gjort; efter några minuter med vinkelkapen och några välriktade sparkar från Victor så lossnade hela schabraket!



Så då var det bara att vinkelslipa och rostskyddsmåla även där...


Ikväll kom Leni förbi en sväng också, och då passade vi på att fixa till skrovgenomföringen till den blivande diskhon. En genomföring är helt enkelt ett hål genom skrovet där t ex vatten kan rinna ut. Den gamla genomföringen i plast var helt utsliten och ersattes nu av en helt ny och fin i mässing.

Den gamla och den nya ventilen till genomföringen.

Men först såklart: vinkelslipa och rostskyddsmåla...

Leni in action,
  ...även från utsidan av skrovet...

Här kom min gummijolle väl till pass.
Sist på dagen satte vi upp den gamla väggen mot styrhytten. Den behöver spacklas och ska målas, men det känns skoj att kunna återanvända bra material (som dessutom redan har rätt mått) istället för att köpa nytt.


Nu är det dags för mig att sova i den varma och torra - men inte färdigrenoverade - sovhytten.


Eder,
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar