tisdag 7 juni 2016

Däcksarbete och första övernattningen bortom kajer

De sista två veckorna har jag legat förtöjd vid kajen i Marinstaden (nära Nacka Strand) där V också har sin båt. Förutom trevligt sällskap har den kajen också fördelen att man kan ligga längsmed kajen och bre ut sig lite, perfekt när man vill fixa med utsidan!

Jag har ägnat den mesta lediga tiden efter arbetsdagen åt att slipa rost, tvätta och måla den lilla skönheten, ett jobb som tar betydligt längre tid än man kan tro. Men det är rätt skoj när solen skiner!

Jag började med att slipa, rostskyddsmåla och vitmåla (i två lager) taket till styrhytten. Så himla fint det blir, om jag får säga det själv! Det här är ett typiskt glassigt jobb som man skulle kunna lura med vänner på, i utbyte mot öl. Hint till att trogna bloggläsare i Stockholmsområdet... ;-)

Här har jag slipat ner alla rostfläckar från taket till styrhytten

Här har fläckarna blivit övermålade med rostskyddssfärg.

Och här har två lager färg smetats på! Beautiful!
Även fördäcket och det stora taket har fått samma behandling (men fördäcket ska få ytterligare ett lager färg på sig). Däcket och "ränderna" på sidan hade en lite oklart babyblå färg när jag köpte Drotten, och jag bestämde mig ganska snabbt för att förädla looken något. Redan under sensommaren 2015 beställde jag i någon form av hybris en hel hink med färgen "kungsblått". Den har stått och trängts med de andra färgburkarna i maskinrummet hela vintern, men nu äntligen fick jag använda den! Båten är nu målad till drygt hälften, hoppas på att jag orkar/hinner göra klart resten innan midsommar, just nu ser hon lite schizofren ut...




Babordssidan börjar se anständig ut! Styrbordssidan väntar snällt på sin tur...

Före...
...halvklar...
...och (nästan) färdigmålad! Hon ska få ett lager färg under skandäcket/den blåa linjen också.
När man inte har skyddsglasögon får man använda solbrillor #sponsoredbymilwaukee
Även inne i båten har det hänt lite smågrejer. Jag har äntligen bestämt mig för att fönstren ska vara fyrkantiga, och därefter sågat till dem. Jag har även lånat Victors stora såg och sågat till ekhyllorna och med honom som "hållhjälp" skruvat upp dem med rejäla beslag. Skönt att äntligen få lite mer förvaring, även om den inte är sjösäkrad ännu...

Jag har också äntligen backat luftvärmepumpen en decimeter och monterat tillbaka den gamla trappan upp till akterdäcket. Så nu kan min kortväxta lilla lekamen äntligen ta mig ut dit utan att behöva klättra. Lite längre fram i höst (eller kanske nästa år?), när akterdäcket ska byggas in, kommer tröskeln att tas bort helt och trappan sänkas. Av den anledningen har jag inte riktigt orkat bygga någon vägg där, det ska ju ändå bort  snart.

Trappa på plats, om än tillfälligt.

Hyllan ovanför soffan...

...som även fortsätter mot kaminen.
Efter nästan två veckor i Marinstaden var det så dags att åka till hemmahamnen på Skeppsholmen igen. Men innan dess ville jag testa att åka ut i innerskärgården och övernatta ombord utan att ligga vid en kaj eller koppla in mig på något elsystem i land. 

Först kollade vi hur mycket diesel jag hade i tankarna (det ingick i köpet), och det visade sig att jag hade mycket av den varan - mer än en halv kubik, vilket torde ta mig ganska långt. Med V som trygg kompanjon kastade vi loss från Marinstaden och tuffade mot Saltsjöbaden. Vi passerade Skurusundet, det trånga Baggensstäket och Saltsjöbaden innan vi till slut lade till i Napoleonviken på Ägnö. Det var en superfin tur, och båten tuffar på väldigt fint. När vi hade lagt till preppade jag grillen med V letade ved i skogen, sedan blev det grillat, drinkar och eldning i kaminen (eftersom vi stängt av luftvärmepumpen). Sjukt mysigt!

Gott om diesel!

I Skurusundet, nära Baggensstäket.

Men alltså ge dig nu! Hur idylliskt får man ha det?

Kvällens vedskörd.
Efter en stilla natt åt vi frukost (nybakade baguetter, oh yes) på taket, hissade mina flaggor nationaldagen till ära och gick en sväng på ön. Sedan kastade vi loss, plockade upp P och E i Saltsjöbaden och tuffade hem till Skeppsholmen. Tyvärr upptäckte jag i Saltis att min fina lilla gummijolle "Slajsan" inte längre var lydigt fäst bakom skutan. Dubbla dubbla halvslag räckte inte när linan var för vek - vila i frid lilla båt!

För övrigt upptäckte vi vad som händer när det gungar alltför mycket; såväl alla köksluckor som kylskåpet öppnades vid ett tillfälle när någon fartgalning brände förbi. Som tur var gick endast en alkoholfri öl sönder ;-) Men nu står barnlås till köket på inköpslistan!

Morgon på en båt!
Fendrar är bra att ha till många saker.
Drotten med "stor flaggning".

Eniros gratisapp "På sjön" funkar finfint.

På tillfälligt besök bland de fina och dyra båtarna i Saltsjöbaden.

P tar allvarligt på kaptensposerandet.
Är fortfarande så tacksam för att jag äger denna lilla pärla, trots ständig värk från renoveringen och alltid lika smutsiga händer (och numera också fötter). Bästa beslutet ever!

God natt!

Eder,
Drottning

4 kommentarer:

  1. Hej och tack för inspirationen! Har själv en båt i Siljan som behöver en del omvårdnad. Det jag gjort med min båt brände du av i första inlägget :-) När jag skulle börja min renovering så letade jag efter bloggar att inspireras av men hittade inget som jag fastnade för. Denna följer jag dock gärna och kanske kan den sätta lite sprutt på vårt arbete också. Har faktiskt gått inspirationspromenader på er kaj när jag varit på besök i storstan. Är du nyfiken så finns vår renovering på msnocturnus.wordpress.com Lycka till med renoveringen och än en gång. Tack för en inspirerande blogg! /Lars-Olov Fällbom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, Lars-Olov! Förlåt att jag inte har svarat tidigare, har helt missat din kommentar. Att köpa och renoverar båt är det roligaste jag gjort, men ibland sliter man sitt hår och undrar var man gett sig in på... ;-) Jag ska absolut spana in er blogg också, och tveka inte att kontakta mig (noomi@onaboat.se) om ni vill bolla renovering eller har några frågor. Lycka till med allt! Noomi

      Radera
  2. Mycket rolig och intressant blog, vet du om båten wictoria II även har en blog?
    Får eventuellt chansen att renovera en liknande båt och skulle vara mycket intressant att läsa om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du uppskattar min lilla blogg! Det startade som ett sätt för mig att skriva av mig och komma ihåg vad jag har gjort, men har visat sig vara ett bra sätt att uppdatera vänner och intresserade om processen. Det finns ingen blogg för Wictoria II ännu, men jag ska kanske köpa in mig i den båten, så då lär jag starta en till blogg om henne... ;-)

      Radera