Men här kommer den bistra sanningen; trots att jag närvarat/medverkat vid större delen av allt elmeckande ombord, kan jag inte påstå att jag har 100 % koll. 90 % kanske, eller 85 %, men inte 100 %. Låt mig därför presentera denna skiss som V gjorde innan vi började installera systemet, för att på ett enkelt sätt åskådliggöra hur det funkar:
Glasklart, va? Då går vi vidare till att berätta lite om installationen och hur det hela funkar ungefär!
Jag tog ansvar för allt preppande inför installationen, d v s att städa ur motorrummet på båda sidorna om motorn samt att göra rent och slipa skrovet under durken i kaptenshytten. När jag väl hade röjt och sorterat bland alla bra-att-ha prylar i motrummet som ingick i köpet, valde jag att lyfta på trägolvet för att inspektera status. Det var inte så fräscht...
Mums! |
Lycka kan vara att hitta fin plyfa i en contationer. Recycling at its best! |
Nytt golv. |
När det var klart åkte vi och köpte batterier för 10 000 kr (japp - det var den egenföretagarlönen) och testade lite på kajen så att de skulle få plats i det lilla hålet:
Testing, testing. Som ni ser är det inte många millimeters marginal... |
Ta-daa! Batterier på plats och säkrade mot sjögång med rejäla spännband. |
Här har ni svaret på varför jag inte är verksam som konstnär. |
Victron-lådan, kabelstege och elskåp provas ut. |
Här kommer sladdarna från batterierna in i motorrummet och kopplas vidare till Victron-låda noch elcentraler. |
Delar av elektroniken på plats på babordsidan i motorrummet. |
Lite sandpapper och teakolja på det här kommer att göra susen. |
It even glows in the dark! |
- Jag har köpt 8 stycken batterier på 12 V vardera som parkoppplats för att generera 24 V. De i sin tur går till en inverter som kan omvandla spänningen till 220 V (d v s det som vanliga hushållsmaskiner och vitvaror drivs av). Utöver dessa batterier köpte jag även 2 stycken mindre startbatterier (24 V) till motorn, då de gamla var helt slut.
- Batterierna gör att jag har el ombord även om strömmen går eller jag är ute och åker. Beroende på hur mycket jag använder klarar jag mig 3-6 dagar utan att behöva ansluta till någon landström. När jag åker båt på sommaren så behöver jag kanske inte använda t ex disk- och tvättmaskin, golvvärme, luftvärmepump och varmvattenberedare (men däremot gärna kyl/frys, spis, ugn och vanlig förbrukning till t ex lampor samt VC och vattenpump)
- Batterierna står alltid på laddning/är fulladdade när jag är kopplad mot landströmskabeln.
- Så fort jag har motorn igång så laddas batterierna.
- Det är förberett för solceller, så nästa sommar kan jag enkelt koppla in det.
- Det går även att koppla in ett elverk (dieseldrivet) för "nödström", men jag har inte bestämt hur jag ska göra ännu.
- Jag har ju sedan tidigare installerat en kamin med en specialbeställd skorsten som man kan koppla till varmvattenberedaren, en s k "vattenmantlad" skorsten. Det gör att jag genom att elda i kaminen kan få varmvatten, vilken gör att man kan spara in den elförbrukningen när man vill.
- På displayen i styrhytten kan jag hela tiden se aktuell elförbrukning, tidigare förbrukning samt om strömmen tas från batterier, elnät eller solceller (eller flera samtidigt). Jag kan även logga in på internet via en hemsida eller en app i mobilen och spana in båtens förbrukning på distans!
Live feed och sammanfattning av dagens förbrukning. |
När vi hade slitet en hel helg för att fixa detta (samt fixa klart det nya avgasröret), var det på söndagen ÄNTLIGEN dags för årets premiärtur!
Vi kastade loss från Skeppis tillsammans med F och S, och tuffade igenom Stockholms vackra innerstad, bort förbi Saltsjö Kvarn och Nacka Strand, för att slutligen göra ett litet strandhugg i Nyckelviken. Jag har ännu inte vant mig vid att utsikten utanför mitt köksfönster plötsligt förändras, det är en märklig känsla.
Adelia (i fin flytväst) och S chillar i salongen). I bakgrunden skymtar Djurgården. |
F har koll på läget i styrhytten. |
Ny utsikt från köket samt lite drinktillverkning. Hörde jag någon ropa "Mojito, kapten!"? |
V slappar lite i solen. |
V firade räddningen av jollen med en liten kalsonglöptur på stranden. |
Men det, mina vänner, är ett annat inlägg!
Drottens bedrövligt försummade babordsida när vi lade till i Marinstaden. Men lanternorna funkar i alla fall! |
Allt gott!
Eder tillgivna,
Drottning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar