fredag 16 september 2016

Winter is coming, part 1

Nu är det mitten av september, och sommaren börjar gå mot sitt slut. En fin sommar, på min ära!

Imorse upptäckte jag den första lilla kondensen på insidan av alla fönster i styrhytten. Det blev en påminnelse om att de fortfarande består av enkelglas, och att hela styrhytten dessutom är oisolerad. Något att ta tag i innan minusgraderna kommer om ett par månader...

Ett projekt som däremot är på gång för fullt är sovhytten! Där är t ex den mesta isoleringen redan på plats, det saknas bara lite längst ner under sängen. Väggarna är uppe och har fått två lager färg på sig - taket är också på plats men behöver ytterligare ett lager linoljefärg för att bli riktigt fint.

När jag lämnade er i förra inlägget så hade vi precis skurit till alla delar i min nya madrass och lagt ner dem i sovhytten. Sedan kom det knepiga: att sy till madrassfodralet. Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk till huruvida detta skulle gå att få till, men V kände sig övertygad. Ergo; han fick sy!

Madrassfodralstillverkning på akterdäcket. Notera den schizofrena klädseln; finskjorta upptill och boxershorts nertill...

Färdigt fodral!
 När fodralet väl var färdigsytt var det "bara" att tålmodigt lägga/mosa in alla olika delar och lager i fodralet. Sedan lade vi ner den färdiga madrassen på ribbotten, och passformen blev utmärkt. Vilken lyx att till slut ha en riktig säng ombord - min kiropraktor kommer att jubla!

Madrass på plats. Den lilla kudden till höger saknas, men är nu färdigsydd och ditlagd.
När det sista lagret med vit färg hade kommit upp på väggarna, satte jag genast upp min klädstång under "överhänget" på styrbordssidan. Även det var otroligt skönt att få dit, underbart att äntligen kunna hänga upp lite kläder efter att ha haft dem utspridda över skutan och nertryckta i olika lådor.

Nymålat.

Klädhängare på plats.
Därefter sågade vi till fönsterramarna i sovhytten, och en kväll för någon vecka sedan satt jag hemma, drack vin, lyssnade på bra musik och sågade till eklisterna som ska vara i fönstren.





Listerna skulle därefter slipas och oljas minst tre gånger - detsamma gäller för listerna som ska komma upp i salongen. När jag ändå hade flow med att såga lister så passade jag på att såga till även dessa. Det innebar betydligt mer pill, eftersom de ska mötas i hörnen lite snyggt (till skillnad från ramarna i sovhytten som kommer att täckas av ytterligare en yttre list). För att få till hörnen letade jag fram en gerlåda som ingick i båtköpet och hittills har legat i motorrummet. Även fogsvansen från min tid i Piteå plockades fram.

Sedan åkte jag till landet med alla mina lister och sysselsatte min mor och min bror S under en solig söndag! Bror S (som är snickare) fick även i uppdrag att ta hand om min skyview, det ska bli spännande att se hur den ser ut när jag får tillbaka den nästa vecka :-)

Mer än hälften har fått en första slipning.

Här är alla lister oljade tre gånger med kinesisk träolja.

När jag väl kom tillbaka till skutan ägnade jag en kväll åt att förborra och försänka alla lister, inför monteringen.

Förra veckan var jag även ute på vad som kan ha varit årets sista båttur. Jag och V kastade loss tidigt på morgonen och tuffade genom ett båttomt Stockholm till Pampas Marina i Mälaren. Långvariga läsare av denna blogg minns kanske att Drotten var uppe på land i Pampas för drygt ett år sedan, i samband med att jag köpte båten. Då slipades hela båten stålrent, och flera lager färg lades på. Nu har det dock visat sig att båten har börjat rosta - och det rejält. Vid närmare undersökning har det framkommit att de som genomförde jobbet på Pampas gjorde fel; de har t ex helt missat att måla båten med rostskyddsfärg. Så nu fick vi ta upp båten för att kolla läget, och alla var överens om att "så här ska det ju inte vara". Frågan är vem som nu ska göra om jobbet - och när? Nu har vi i alla fall dokumenterat skadorna, återstår att se vad som händer härnäst...

Det blev i alla fall en fin båttur i ljuvligt väder!

We meet again, Pampas...

Rost...

...massor av rost...

Babords- och styrbordstomaterna lyste i sensommarsolen!
Nu när allt detta är ordnat, börjar det bli dags för vad man skulle kunna kalla "finishen" i sovhytten. Det är mycket kvar att göra innan hytten är klar, här kommer en liten lista på vad som stundar framöver:

- Nya isoleringslister runt fönsterkarmarna
- Isolering mot skrovet runt alla fönster
- Spackling av alla plywoodväggar
- Spackling av isoleringen runt alla fönster
- Uppsättning av lister där skrovväggen möter "överhänget"
- Ett sista lager färg på taket
- Tapetsering av plywooden
- Förborrning och montering av fönsterkarmar samt fönsterlister
- Isolering av durken vid fotändan.
- Stabilisering av sängbotten vid fotändan
- Montering och installation av spotlights i taket
- Montering och installation av led-lister längsmed överhänget
- Montering av manlucka till kättingsboxen
- Uppsättning av lister i hela hytten
- Ram till takluckan
- Fixering av skyview'n
- Installering av gasfjädrar till skyview'n
- Nytt golv

Jag har alltså att göra ytterligare att tag framöver! :-)

Jag avslutar med en sista bild, föreställande mina helt nya loggböcker! Ser fram emot att använda dem massor under nästa säsong, till dess får de ligga nerpackade så att jag inte smutsar ner dem alltför mycket på min arbetsplats till båt...


Hoppas på att inom några veckor få komma med ett nytt inlägg där jag berättar om min färdiga sovhytt!

Till dess; allt gott!

Eder,
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar