torsdag 28 december 2017

Sommarens sista suck

Vänner!

Då det är lika bra att smida medan järnet är varmt (eller som det gamla djungelordspråket lyder: blogga medan spädbarnen sover under julhelgen), tänkte jag redan nu bjuda er på den rafflande avslutningen av sommarens äventyr med Drott. Håll till godo!

Efter att skutan väl var i sjön igen, och minimatroserna hade gjort sin efterlängtade utdockning från Moderskeppet, var det dags att så smått återställa Drotten och köra hem henne till hemmahamnen. Det var minst sagt utmattande att renovera båt samtidigt som vi tog hand om ett par små spädbarn, men det gick med en himla massa envishet och en del frustration. Generellt kan jag väl inte rekommendera båtrenovering i kombination med omvårdad av två 3-veckorsbebisar, så det vore säkert bra om ni övriga sjöbusar kan undvika det :) Men OM ni nödvändigtvis ska göra det så är mitt tips att ha en briljant mor/mormor nära till hands!

I all fall: sovhytten skulle återställas, med ny durk, ny sängram och inkopplad batteribank, något som hamnade på V då jag ännu inte riktigt var helt fit for fight efter graviditet och förlossning. Mitt jobb blev istället det något fysiskt lättare uppdraget att göra klart dörrarna: rostskyddsmåla, montera fönster, isolera och montera tillbaka den uppfräschade teakpanelen och de putsade låsanordningarna.


V monterar tillbaka mina batterier under den blivande durken i sovhytten.

De nya golvluckorna under sängen är på plats, det lilla ekgolvet till vänster är under konstruktion.
Ekgolvet (som är en stor lucka) är färdigt, sängramen börjar byggas. Det har även tillkommit ett nytt
trappsteg i ek, och det gamla steget överst har också fått ett lager av ek på sig. Allt detta ska även nåtas.
Här har jag förberett för nåtning (vit fog) på bryggan.
När sovhytten väl var såhär återställd (alltså innan sängen var färdigbyggd) bedömde vi att hon ändå var i tillräckligt färdigt skick för att kunna köras hem till Skeppsholmen igen. Jag har ju även en dubbelsäng (bäddsoffan) i salongen som man kan sova i, som tur är!

Utöver arbetet i sovhytten hade ju jag även återställt dörrarna, vilket också ökade komforten, vädertätheten och säkerheten markant:

Monterade fönster och fogskummad insida
Monterade teakpaneler (fixerade medelst fogskum och tvingar).
Ta-daa! Inredning och låsanordning på plats. Nu saknas bara vita lister runt dörrens fönster.
Jag passade även på att äntligen montera upp ventilskyddet för PAX-fläkten i badrummet!


Jag hann även såga till och montera foder till takfönstret i sovhytten samt takluckan i styrhytten. V kapade till kanterna till takfönstret, då jag var för kort för att nå upp...



Under nästan all tid vi tillbringade på båten i dockan, hade vi med oss våra små matroser och barnens mormor. Barnen sov, åt och bajsade som barn gör, och mormodern matade, bytte blöjor och slipade teakskivor som endast en exceptionell mormor gör!



Sedan var det dags att ge sig av! Vi kastade loss från bryggan en förmiddag och slussade ner hela vägen till Arbogaån, för vidare färd ut till Kungsör och Mälaren.


Efter en halvtimmas färd började det plötsligt ryka en massa - jag fick slå av motorn och låta båten glida in i vassen. Efter att vi hade samlat mod och ätit lite lunch (samt vädrat ut båten) inspekterade vi vad som hade hänt och upptäckte att avgasslangen hade gått av. Vattenkylningen av avgaserna hade helt enkelt slutat funka, vilket lett till att den korta delen av avgasröret som bestod av en tjock gummislang till slut hade smält av värmen. Barnafadern V - a k a MacGyver - kapade raskt upp vardagsrumsgolvet, vinkelkapade bort lite stål samt lagade den trasiga slangen med två spännband, en tom olivburk som jag hittade i köket samt en metallreservdel som jag hittade i motorrummet. Allt detta medan jag pumpade mjölk, kokade kaffe och var allmänt utmattad efter all ickesömn... :)

Beskåda det som en gång var ett intakt salongsgolv...



Kunglig lagning!
När detta var fixat var det inte längre någon idé att bege sig ut på Mälaren. Vi lade istället till i gästhamnen i Kungsör och lagade fajitas samt lade oss tidigt. Mamma/mormor samt I kom förbi en sväng med minimatroserna så att jag fick pussa och krama på dem samt överlämna några liter färskpressad mjölk. Det var i efterhand himla klokt av oss att - trots saknad och barnens späda ålder - låta mormor vara barnvakt några dagar medan vi körde hem båten...

Morgonen efter kastade vi loss tidigt, men kom inte längre än halvvägs till Kvicksund när vi upptäckte att vattenkylningen (som vi trodde var bättre nu) inte funkade som den skulle. Det var bara att slå av motorn igen och driva på den lugna fjärden och felsöka. Efter några timmar hade vi gjort rent värmeväxlare till såväl motor som backslag samt blåst rent sjövattenventilen från insidan medelst länspump. När vi väl hade skruvat ihop allt igen, upptäckte vi att ett rör i den gamla Volvo Penta-motorn hade rostat sönder helt. Som tur är kom jag på att jag fortfarande hade kemisk metall/marin epoxy kvar från min lagning av ett par rosthål i samband med att jag bytte fönster i styrhytten. Leta, hitta, blanda, kladda på samt vänta i fyra timmar på härdning! Vi passade under den tiden på att såga till och montera tillbaka hela sängen, så inget ont som inte har något gott med sig...

Mot Kvicksund!

Felsökning på G.

Chokladpapper och ljus får helt nya användningsområden.

Mysig sovhytt! Nu ska det nåtade ekgolvet bara slipas samt få en kantlist mot skrovet. Vi ska även sätta upp den massiva sängkanten i ek, som V har sågat till av spillvirke.
När kvällen kom drog vi igång motorn igen. Allt funkade, och med strålande ljusslinga på taket (eftersom mina lanternor inte var inkopplade) fick vi tuffa tillbaka till Kungsör för ännu en natt i gästhamnen.


På den tredje dagen - då vi alltså egentligen hade räknat med att redan vara hemma - klev vi upp strax före 06, satte på kaffet och kastade loss. Sedan körde vi på i full marschfart och perfekt tajming med alla broöppningar och kom fram i Marinstaden/Stockholm nästan exakt 12 timmar senare! Äntligen! På vägen passade jag bl a på att måla fodret till takluckan i styrhytten.

Köra båt och måla foder samtidigt - fullt möjligt.
Broöppning i Kvicksund.

V sover några timmar efter intensiva dagar...
...så att han har ork att posera med solglasögon framåt eftermiddagen :)
Väl framme i Stockholm passade vi på att tuta på "Anna" (ni vet, hon med mästerkocken Micke som ägare) som låg i Hammarbysjön.


Efter ett par dagar i Marinstaden körde vi så till slut hem Drotten till hemmahamnen på Skeppsholmen. Där ligger hon numera lugnt och tryggt i vinter, i väntan på sommaren och att jag ska ha tid att pyssla om henne igen. Tack för den här säsongen kära Drott, och vi ses mer igen i sommar!

Minimatroserna hade givetvis på sig nya flytvästar ("något att växa i") under den första båtturen.

V och H ombord när jag kastar loss i Marinstaden och siktar mot Skeppsholmen.
Och tack till alla er som följer denna blogg; till våren kommer nya uppdateringar med fram till dess går jag och Drott i lite vintervila.

Misströsta dock inte! Nu när vi inte fixar så aktivt med Drott så kommer vi istället ta tag i V:s fina gamla bogserbåt M/S Jupiter. Följ gärna med på den resan på bloggen http://bogserbatenjupiter.blogspot.se/

Den bloggen har än så länge bara ett inlägg (som är ett år gammalt), men det kommer att bli ändring på det nu.

Allt gott - och på återseende!

Eder,
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar