lördag 6 juni 2015

Hörde jag någon säga "rost"?

Vänner!

Under 11 dagar har ni sluppit mina inlägg, ety jag har ju ett jobb att sköta också. Men nu kommer en liten uppdatering från de senaste dagarnas pyssel. Man kan väl i korthet säga att jag precis har tagit mig an en av de stora utmaningarna som båtägare: rostslipande!

Det är ändå ganska vackert på något sätt...

Har du för mycket fritid? Vill du också se ut som en sinnesslö bulldog med survivalisttendenser? Vill du leka med roliga maskiner? Behöver du träna överkroppen inför Beach 2015? Saknar du att dricka kalla öl och spionera på knugen? Hör av dig till "Singel på Skeppsholmen" a k a "0,5 kvm slipade, oändligt antal kvm kvar"...


Talking to me?
Jag har även umgåtts rejält mycket med vänner! Det har visat sig att det var ett socialt genidrag att köpa båt på Skeppis - det ligger så centralt att alla liksom alltid har vägarna förbi. Att det dessutom ligger trevliga restauranger i närheten gör inte saken sämre (ja - servitriserna på "Hjerta" känner redan till mig och har gett en stackars toalettlös båtägare nådigt tillstånd att använda deras toaletter närsomhelst. Cudos!).

För några dagar sedan tittade Viktor förbi med en pump som jag fick låna för att pumpa bort all miljöfarlig glycol från kölsvinet med. Allt vatten från de avsågade elementen rann ner där (vilket var meningen) och det vill man inte pumpa bort med länspumparna eftersom det då hamnar i sjön. Viktor hade också med sig en bra trefaskabel med flera uttag och rejäla jordfelsbrytare - onekligen bra att ha när jag pysslar med vatten, stål och el i en härlig kombo.


Viktor med vän levererar och levererar!

Det har blåst lite de senast dagarna - här kollar jag till presenningarna på taket.
Flera vänner har tittat förbi de senaste dagarna och gett mig ett handtag, bl a Finn som har båt längre bort på kajen samt professor Matti som skippade gymet till förmån för lite rostslipande.

Min vän Matti kom förbi ett par timmar för att hjälpa mig att slipa rost.


Finn kapar av några utstickande skruvar.

Igår efter jobbet drack jag en god och havskyld öl på taket med dirigenten Anna-Maria innan det var dags att ta tag i slipningen igen. Nu blev det dessutom dags att ta ner de gamla fönstren, som ska ersättas med hela och isolerade tvåglasfönster. Medan turisterna och studentfirarna strosade förbi i kvällssolen utanför kunde de höra ljudet av en slipmaskin och då och då det distinkta klirret av krossat glas...

Mina fönster stryker med, ett efter ett...

Tvä fönster utan glas
När jag väl släpade mig hem på fredagskvällen - helt slut efter en lång vecka med mycket fysiskt arbete - var två fönster borttagna och ännu lite mer vägg slipad. Det är långt kvar än, men med oerhört små steg närmar jag mig fasen då svetsaren kan komma och göra sitt. Han besökte båten i måndags och tittade på vad som behövde göras och kom med en offert. Ska bli kul att få bort den sista rosten och se några små delar av plåt bortom räddning ersättas av nya, fina bitar.

Idag har jag - nationaldagen till ära - fortsatt att slipa. Nu är en hel vägg fri från fönster och ren från rost, "endast" (hrmpf!) 2 väggar och taket är kvar. Och jag har en mycket distinkt känsla av att takslipande inte kommer att bli någon rolig historia... ;-)


Mellan alla slipningar passade jag också på att träffa andra båtägare under "Råsegelhusets dag". Flera intresserade människor (samt en barndomsvän som jag inte har träffat på länge) kom ombord på Drott med nyfikna frågor och glada tillrop! Själv passade jag på att besöka det fantastiskt fina fyrskeppet M/S Fladen samt titta in i Finns båt, som passande nog heter M/S Finn.



Finklädde Gea berättar om Stockholms Skeppsförening ombord på M/S Fladen

Salongen ombord på M/S Fladen...

...samt utsikten från fyrtornet.

Idag har jag för övrigt för första gången någonsin känt att marken gungar när jag lämnar Drott, vilket är en mycket intressant upplevelse. Nu har jag duschat rosten från kroppen, hällt upp lite vin och ska dåsa bort i soffan. Lika bra att öka på den där gungande känslan, tänker jag.

Jag är trött. Och detta är inte solbränna...

Glad nationaldag!

Eder
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar