måndag 25 maj 2015

Fest och vinkelslip

Äntligen! 10 dagar efter att vi började skruva ner tavlor och mässingsdetaljer är allt nu utrivet från salongen (ner på bara mässingen, hehe). Jag och vännerna har jobbat ca 5 dagar, och det har varit en sann fröjd. Mina vänner är typ bäst i världen! Inte en enda gång har jag behövt be om hjälp. Tvärtom - de ringer och frågar om jag är på båten och om de ska ta med sig kaffe när de ändå kommer förbi och hjälper mig. Tacksamheten över detta är oändlig.

Efter denna inledande hyllningstext kommer nu lite info om den gångna helgen och vad som egentligen har hänt.

I torsdags tog jag ut några semestertimmar från jobbet för att fortsätta rivet. Solen sken och min vän Enver hade anmält sig frivilligt till lite fysisk träning (#fitness2015)

Enver anländer med frukosten i högsta hugg
Vi kämpade på i fem timmar och lyckades riva bl a hela väggen mot styrhytten, hurra! 

Väggen vek hädan (efter några timmars slit)

Enver jobbar - jag dricker öl. Kaptenens viktigaste jobb.
Framåt den sena eftermiddagen, när vi hade korkat upp varsin öl och mest gick runt och sparkade lite på väggarna och började runda av, hörde vi plötsligt ett "halloj" från akterdäcket (!). När vi tittade ut över vattnet ser vi en man som har lagt till med en liten gummibåt. Mannen i fråga visade sig vara trevliga Micke från andra sidan ön som hade hört att Drott hade fått en ny ägare och därför ville hälsa mig välkommen. Jag älskar att jag kan få besökare även från sjösidan!


Micke med gummijollen
På kvällen kom Mårten över och bjöd med mig på middag på Restaurang Skeppsholmen i kvällssolen. Men innan dess tog han en liten bild på mig från Kaptenshytten. Notera mina nya, fina (men redan väldigt smutisga) arbetsbyxor. En bra torsdag!


I lördags var det dags att syssla med båtrelaterade saker igen, men denna gång helt utan något arbete involverat. Det var nämligen dags för Stockholms Skeppsföreningens årliga - och legendariska - vårfest! Eller som det stod i inbjudan: om du minns att du har varit där så har du inte varit där...

Eftersom Drott nu i allt byggkaos inte är farbar (och eftersom jag behöver damma av mina skepparkunskapar) tog jag bussen ut till Drottningholm. Efter några minuters väntan bland turisterna dyker Pers vän Victor upp i en gummibåt och skjutsar ut mig till ön där vi ska hålla till. VIP treatment is my kind of treatment :-)

Här bor en annan drottning.
Dagen bjöd på strålande väder, grillning, hemmagjord bål, tipspromenad av det mer oseriösa slaget, levande musik och massa sköna människor. Jag är så sjukt glad över att vara med i detta galna gäng!

När festfixaren är tandläkare är det läkarsprit i bålen...

Jazz/bebop-bandet från M/S Blomås bjöd på synnerligen humoristisk underhållning och matchande scenkläder.
Ahh...

Efter denna dag fick jag skjuts tillbaka till Drottningholm och hann lagom ta mig tillbaka till stan för att beskåda Eurovision-spektaklet med Fanny, Simon och Alex.

Innan helgen var till ända var det dags att jobba en sista dag - söndagen. Vilodagar helgas inte särskilt mycket när man är båtägare. Däremot kombineras arbetet med fördel med t ex sushilunch på grannens båttak med utsikt över Djurgården, ett samtal om båtar och Skeppsholmen med båtägaren och politikern Åsa, en öl efter dagens slut samt bio med vännerna som har slitit hela dagen (ja, vi luktade rost, svett och motorolja alla tre, vilket kändes helt rätt eftersom vi tittade på "Mad Max"). Mika och Enver hann dessutom åka till tippen med massa bråte samt den gamla diskbänken, den utrivna toaletten, elementen etc.

Victor och Sankte Per. Fördelen med grannbåtar som ligger nära är att man kan gena över dem istället för att gå runt.
Sushi på Göta Kanal 1
Min nyinköpta leksak: En Makita vinkelslip!


Victor instruerar och kommer med glada tillrop
Här sågar jag av alla vattenelement (som värms med hjälp av ett numera avstängt dieselaggregat). En del av kopparrören sparar jag för framtida inredning.
Grönt vatten i elementen. För mycket glycol, någon?
Enver fiskar upp den kylda ölen från sjön.

Allt är rivet! Där satt den!
Mad Max med dessa galningar <3
Nu ska jag åka till Dalarna för att jobba en vecka, så båten får vila lite. Men sen kööööör vi!

Eder,
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar