lördag 21 november 2015

En liter klorin ( a k a "Ho-ho-ho-ho-hockeyfrilla")

Nu när den första duschningen är avklarad, gäller det att fixa klart resten av badrummet och även börja greja lite med andra delar av salongen. Taket och innerväggarna är ju klara, men det ska ju även byggas kök, spacklas/målas/tapetseras, installeras kamin och luftvärmepump, läggas nytt golv och byggas soffa, bokhyllor, bord... ja - ni hör ju! Min förhoppning är att jag kommer att ha större delen av köket klart till julafton, till dess håller jag till godo med min lilla kokplatta, en vattenkokare och hela akterdäcket som kylskåp när jag är ombord :-)

Idag lagade jag till min första middag ombord (pasta med makrill och grädde), livet är verkligen sjukt mycket lättare när det finns rinnande vatten!

Den oroligt fina lilla emaljkastrullen med teakhandtag ingick i köpet av skutan, tack Gea!
Handfatet är på plats, men jag har inte fixerat det med silikon ännu. Anledningen till det är att hela båten lutar lite mot babordssidan, eftersom den är tyngre där just nu. Det gör att även handfatet lutar lite just nu, men när köket är på plats så räknar jag med att båten rätar upp sig.


För några dagar sedan var även toaletten helt inkopplad och färdig att användas. Jag spolade säkert 10 gånger med vatten för att kolla att alla kopplingar och slangar var täta, innan jag till slut vågade kissa. Den fungerar utmärkt! Den känns modern och fräsch, och har två spolknappar (en för det stora och en för det lilla. Äh, varför vara pryd; en för bajset/skiten/poopet/the touchdown och en för kisset!).
 
Dags att premiärkissa!
Fram tills idag har det inte funnits någon toalettdörr, så man har fått ställa upp en väggskiva eller hänga och plast om man vill ha privatliv. Men nu är det ändring på det!

Vi började med att bygga en dörrkarm runt dörren. Jag har valt att återanvända den gamla, fina toalettdörren i teak. Den ska bara slipas och olja, efter att ha tillbringat sommaren utomhus på mitt tak.

Dörren provas ut i dörrkarmen.
När karmen väl hade rätt storlek, sågade V till dörröppningen så att karmen skulle passa in. Sedan skruvade vi fast karmen i öppningen och mätte och trixade lite så att den skulle hamna rakt.

Efter det mätte jag ut var gångjärnen skulle sitta. Gångjärnen har jag köpt hos mina vänner på Tackel och Tåg, de är riktigt vackra och gjorda av mässing. Vi karvade ut lite i träet där varje gångjärn skulle sitta, och sedan var det bara att skruva fast dem i karmen.


Sedan var det bara att hänga upp dörren! Ta-daa! Jag lyckades till och med hitta nyckeln som hör till, så att man kan låsa från insidan. Nu ska bara den sista väggsnutten ovanför dörren upp också.


Idag fyllde vi också vattentankarna till bredden och hällde i 1 liter klorin. Det rekommenderas att man rengör tankarna i början, så även om de är nya så tänkte jag att det är lika bra. Dessutom är det skönt att skölja ur lite sågspån och sånt som har råkat ramla ner i dem under installationen. Det tog flera timmar att tömma tankarna, och hela badrummet luktade badhus, men nu är de rena och fyllda av kallt, fräscht färskvatten.

"Sånt här rengör man ju gymnasiebassänger med!"
Medan V installerade ett expansionskärl till vattentankarna, passade jag på att montera upp duschstången (viket är lite pyssligt eftersom det ska borras, tätas med marintätning och passas in i den låga takhöjden). Sedan blev det en lååång dusch i härligt varmvatten - med stängd dörr :-)


Nu ikväll har vi fått igång golvvärmen! V - som är elansvarig - kopplade in ledningarna och sensorerna som vi redan har dragit i golvet. Och det var stor humor att se hur displayen, eftersom det är lördagskväll, visade att golvet hålls varmt längre än vanligt eftersom man uppenbarligen dricker drinkar med sina vänner då :-)


Medan V kopplade golvvärmen, passade jag på att förbereda kommande plattor för mina vippströmställare. En vippströmställare är en sorts lampknapp som är väldigt liten och i detta fall även fjädrande. Jag ville inte ha vanliga, fula lampknappar ombord utan fastnade för dessa istället. De känns lite snygga, lite maritima och tar mindre plats. Dessutom går de att dimra.

Kopparbiten som den såg ut från början.
Nu har jag borrat hål i en gammal kopparbit som tidigare har använts för att koppla ihop batterier på en annan båt (de skulle slängas när den renoverades, men V räddade dem). Det kommer att sitta tre "vippor" på varje kopparplåt, och jag tror att det kommer att bli bra.


Innan dagens slut passade jag också på att hänga upp lite lampor i taket i salongen. Det må vara endast 10 grader i min sovhytt när jag vaknar, men det är i alla fall lite mysigt med kommande vinter och ljusslingor.


Nu är det dags att värma fötterna på badrumsgolvet innan jag lämnar skutan för dagen!

Eder lyckliga,
Drottning



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar