söndag 15 november 2015

Jag har duschat!!!


I väntan på att göra klart badrummet, har jag passat på att fixa till "Captains Cabin" - alltså sovhytten - lite. Jag isolerade hela golvet med frigolit och lade sedan in en grå matta från IKEA. Till höger i bilden nedan ser man en ledstång i mässing som jag numera använder för att hänga upp kläder på. Nertill, till vänster, ser man min luftavfuktare. Det är riktigt ombonat i sovhytten nu! Den har fyra runda, fina ventiler som man kan öppna om man vill. De släpper in fint med ljus.


Sovhytten ska få se ut såhär till salongen är klar, sedan får jag se om jag renoverar den och bygger ut sängen lite samt sätter in lådor under sängen för att få mer förvaring.


I onsdags bytte vi ut det trasiga fönstret i badrummet mot ett helt (tur att jag hade två extra på lager...). Det tog bara en timma när vi vl hade fått tag på butyltejpen. Ner med det gamla (glassplitter i håret), på med zinkspray, smacka på butyltejepen och sedan klämma dit fönstret. Lite marintätning på utsidan, och sedan klart!

Ner med det gamla...

...in med det nya...

...och upp med väggen igen.
Sedan fortsatte vi det påbörjade arbetet med att sätta upp innerväggarna. Det är ett himla pill med att mäta, såga, mäta lite till och fixa så att väggarna passar in i varandra. Det hela blir ju inte direkt lättare av att inga vinklar är raka och att det är ett överhäng under fönstret. Jag har ju sågat till 90 % av alla mina innerväggar själv, men nu är det extra viktigt att det blir rätt eftersom detta är det yttersta ytskiktet, som dessutom ska vara vattentätt...

Men - efter någon dags pyssel så var väggarna till slut uppe. Ett stort ögonblick! Nu ska jag endast måla taket en vända till samt sätta upp taklister och installera två spotlights i taket.

En sorts kakelfog skrapas bort mellan skarvarna.
HURRA!!
Redan för några veckor sedan drog vi alla vattenslangar - kommer ni ihåg beskrivningen av påfyllning, avtappning, avluftning och tömning? Nu gällde det "bara" att koppla ihop allt och att dra el till vattenpumpen och varmvattenberedaren (det sistnämnda gjordes endast av V, som har koll på eldragningar).

Jag kröp in längsmed skrovet under badrummet för att koppla in avloppet till golvbrunnen i duschen. Om några dagar ska jag montera fast en liten låda med en pump där, som ska pumpa ut duschvattnet (på samma sätt som en länspump pumpar ur vattnet när den märker av att utrymmet blir vattenfyllt). Pumpen kommer att sitta nära bakkanten av badrumsgolvet, så att den är lätt att komma åt att ge service och göra den ren.

Rör från golvbrunnen, som leder till den blivande lilla pumpen. Det är inte gott om utrymme här under...
Alla vattenslangar, utom de till köket, är nu inkopplade. Det går alltså vatten till handfat, dusch, varmvattenberedare och toalett. Från varmvattenberedaren går det i sin tur varmt vatten vidare till dusch och handfat. Vattnet tas från de båda tankarna, som har kopplats ihop med slangar för avtömning, påfyllning och avluftning. Allt pumpas upp med en liten pump, som även har ett litet reningsfilter i sig.

Här är drygt hälften av alla vattenslangar inkopplade bakom badrumsväggen.
Vattenpumpen, innan den skruvades upp vid styrbords vattentank.
Medan V drog elen, ansvarade jag för att montera blandare till dusch och handfat, samt att sätta upp badrumskåpet.

Blandfästet till handfatet snart på plats.
Handfat på plats och toalettstol ditsatt (den ska bara få lite el och en sits+lock).
Till slut, när alla slangar var dragna, handfat och duschblandare på plats och elen till pumpen kopplad, var det dags att äntligen fylla på vattnet i tankarna. Det var helt ljuvligt att fylla på vattnet i styrbordstanken (denna gång i manluckan, men i framtiden via det riktiga påfyllningsröret) och sedan se hur det rann över över även till tanken på babordsidan.

670 liter vatten på g!
Och sen, när pumpen hade slagits på, var det dags att slå på vattnet!



HURRA!! Om ni undrar varför kameran skakar på slutet, är det för att jag hoppar jämfota av lycka.

Det tog ett halvår, men nu har jag äntligen rinnande vatten ombord! Detta firades med en dusch när varmvattenberedaren hade hunnit värma på vattnet lite. Det var helt ljuvligt att bakom ett enkelt duschdraperi av byggplats äntligen få njuta av rinnande vatten och en ren kropp. Lycka!

Nu ska jag få duscha. Inga kommentarer nödvändiga.
Sedan drog vi raskt iväg till en konsert, rena och glada, för att därefter trycka i oss kebabpizza på Billy Boys i Eskilstuna och slutligen dimpa ner i lugnet på sommarstället Ekhaga. En riktigt bra dag.

Eder,
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar