tisdag 10 november 2015

Crash! Boom! Bang!


Jag måste säga att livet utan dusch och toalett har funkat alldeles utmärk, men nu ser jag onekligen fram emot att få ett badrum på plats.  Dagar blev veckor som blev månader, och livet fylldes av andra saker som också skulle hinnas med vid sidan av renoveringen; nyförälskandet, nyföretagandet och den generella nyfikenheten.

Redan i förra inlägget lyckades vi få kaklet på plats. Det återstod bara att foga det, vilket gjordes genom att fogmassan kletades ut på hela golvet, petades ner i alla fogar, fick stelna lite och sedan torkades av. Lätt som en plätt!

.
V vispar kakelfog
Här har jag smetat ut hela fogen...
...och här har jag torkat av den. Golvet är nu officiellt klart!
Därefter åkte jag iväg några dagar i nytta och nöje och har ägnat tid åt att starta mitt nya företag; On a Boat Productions AB. Tyckte att det kändes som ett passande namn. Jag har också hunnit med att göra steg två - en "miniutmaning" - i urvalsprocessen till "Världens tuffaste jobb". Det är välgörenhetsorganisationen "We Effect" som söker en kvinna som kan och vill jobba som bonde i Malawi i tre veckor, och utmaningen bestod av att göra en väldigt enkel måltid, dokumentera den med bild och text samt bjuda någon på maten. Så här blev det:

"Peppen inför We Effect-utmaningen - att laga en måltid bestående av tre ingredienser - var total! Det första problemet dök upp direkt; hur lagar man mat om man bor ombord ett båtrenoveringsprojekt och helt saknar kök? Enkelt, det var bara att fråga sin nya dejt, "V", om man för första gången skulle kunna få laga mat till honom och på så sätt komma åt kokplattan på hans båt. Med löften om ljuvlig matlagning dundrade jag därför in i hans lilla kabyss en sen kväll med ingredienserna majsmjöl, tomater och gröna bönor i högsta hugg. Jag hittade en övergiven vitlök och torkad chili i ett litet skåp och satt igång med matlagande. Hackade chili och vitlök, stekte allt i olivolja, hackade tomater och bönor i med det också. Sedan lite salt och peppar och en över förväntad god salsa var kreerad. Nu återstod bara den stora utmaningen, nämligen att tillaga något aptitligt av endast majsmjöl och vatten. Jag försökte göra majstortilla av mjöl och vatten (det misslyckades totalt), sedan försökte jag istället göra tortillan av mjöl och olja (det misslyckades också grundligt). Samtidigt som jag med tillkämpat lugn i rösten intygade att allt var helt under kontroll i byssan ("du behöver inte komma in hit, allt är såå bra") och maten snart skulle stå på bordet, gjorde jag tillslut en stor "platta" av mjöl, olja och salt som jag friterade i en stekpanna och sedan hackade upp i småbitar. Det hela blev som en form av friterad, grov couscous som smakade otippat gott, lite som friterad pasta med popcornsmak - och vem gillar inte det? Maten serverades med myntate och dejten "V" åt med god aptit. Berättelsen förtäljer inte om det var min kokkonst eller något annat som gjorde att jag fick en godnattkyss innan jag senare på natten vandrade hem längsmed kajen, men en trevlig kväll blev det!”



Nu är det bara att vänta och se...

Under förra veckan hade både jag och V fullt upp med jobb, så det blev inte mycket gjort på båten. Men igår kom vi igång igen, och nu var det dags att sätta upp väggarna. Efter en shoppingtur till Bauhaus för att köpa ett par extra lister, IKEA för att köpa handfat, blandare och badrumsskåp samt SeaSea för att köpa duschpump var det bara att köra igång!

Först gällde det att såga till alla kantlister i aluminium som ska vila på kakelkanten. När det var gjort (med sticksågen) kletade vi på fog och skruvade fast dem. Det kommer att vara helt vattentätt, inte minst eftersom våtrumsskiktet går upp ytterligare en decimeter på väggen.

Kantlisterna monteras på kakelkanten och fogas samt skruvas fast.
Sedan var det dags att såga till hörnlisterna, vilket var lite knepigare. Inte minst listerna vid "överhänget" under fönstret krävde lite tankemöda eftersom många väggskivor ska mötas där och sluta tätt.

T-korsning i hörnet under fönstret, vid den blivande duschen.
När alla lister var tillsågade var det dags att såga till själva skivorna. Jag har valt skivor med stora, vita rutor i nyansen "Denver White". Skivorna ser ut ungefär som plywoodskivor, men har ett yttersta ytskikt av ett ceramiskt ämne (typ kakel eller porslin) som gör att de är vattentäta.


Blanka och fina väggskivor.
Det gäller att såga i skivorna, så att t ex lysknappar och fläkten får plats.



Här har jag ritat ut var fläkten ska sitta, så att vi kan borra hål för den...


Och det var när det hålet skulle borras som det som inte fick hända hände. V fick borra, då det var högt upp i taket, för högt för mig för att nå. Allt gick bra, borren var nästan igenom stålet, och plötsligt bara krasar det till. Borren har kommit för nära hörnet av fönstret som är dolt i väggen, och hela innerrutan spricker.

Förlamning. Vad gör man nu? Allt är ju uppbyggt, lager på lager, till det innersta skiktet. Efter några minuters frustration inser vi dock att jag har två extrarutor med rätt mått på akterdäcket, samt att det bästa är att helt sonika såga bort hela fönstret, sätta ditt ett nytt och sedan lägga på ett nytt lager av isolering och plywood.

Oups...
Min butyltejp är slut, så det får bli imorgon. Det här är nog första motgången under mina sex månader som båtägare som jag inte har räknat med, så det är inte så illa ändå! Men; jag ser verkligen fram emot den där duschen, och svär lite över min envishet att nu inte duscha förrän jag kan göra det ombord... #smutsig :-)

Eder smutsiga,
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar