torsdag 14 maj 2015

Mina vänner äger!

Idag - på Kristi Himmelfärdsdagen - var det dags att tömma salongen på de sista prylarna och börja det roliga arbetet med att riva allt. Och då menar jag allt! Jag lämnade hemmet på förmiddagen, bildens dimmighet återspeglar den lätta trötthet jag kände från gårdagens premiär av La Traviata på Kungliga Operan... ;-)

Morgonstund när man bara sovit en liten blund...
Efter att ha hällt i mig en kaffe vid Slussen tog jag bussen till Karl den XII:s torg och traskade den numera välbekanta sträckan till Skeppsholmen. 

Alltså - jag kommer aldrig tröttna på att se denna utsikt!

Jag och Gert började med att tömma salongen på de sista prylarna han lämnat kvar (redan förra veckan var jag och min ömma moder där och packade ner allt porslin och köksgeråd i stora kassar som nu har skänkts till Röda Korset och Frälsningsarmén). En del saker, såsom kokplatta och micro, kommer att få ett nytt liv på min familjs lilla sommarställe Ekhaga vid Hjälmaren, Andra saker, såsom den oerhört trendiga och synnerligen orangea gasugnen, kommer kanske att få framleva sina sista dagar i något fräsigt hipsterkök på Söder. På Blocket kommer den i alla fall att hamna.

Come and get me, hipster.

Efter någon timma dök Fanny upp, taggad till tusen! Vi släpade bort gamla dynor och annat skrot till soprummet (som har all typ av återvinning). Fanny visade sig ha den dolda supertalangen att kunna bära precis hur mycket grejer som helst (själv kämpade jag med att hålla taget om två ynka dynor som jag dessutom tappade hela tiden).

Fanny, hurra!

När det så var dags att börja riva inredningen upptäckte vi ganska omgående att det droppade in vatten från taket. Min kudde, som legat i salongen under de senaste dagarnas ösregn, var också blöt. Skutan läcker alltså in ganska rejält - ännu en utmaning att ta sig an!

Dripp dropp, dripp dropp.

Jag fick låna några skruvmejslar från grannen vilket även innefattade en 5-minutersföreläsning om skruvmejslar. Jag  har nu lärt mig de fina facktermerna "Posi-drive" (mejseln länsgt till vänster) och "Phillips" (mejseln till höger). Med reservation för stavningen.

Efter ett par timmar dök ytterligare två vänner upp; Mika och Sofi (den senare allmänt kallad för "Treiberg" eftersom vi gjorde lumpen tillsammans). Jag satte dem direkt i arbete med att montera ner alla föremål från väggarna, inte minst alla krokar, lampor, tavlor och andra föremål i mässing som salongen var full av.

Mika, hurra!

Treiberg, hurra!

Mässingsprylar med skruvar fint fasttejpade för framtida bruk.
Efter någon timmas jobb var det dags för kaffepaus på taket. Mika skämde bort oss med kaffe och choklad.

Okej tjejer, kan alla göra konstiga miner samtidigt? Redo? Bra - där satt den!
Efter ytterligare någon timma dök vän nummer fyra - Rebecka - upp. Hon hade med sig mousserande vin och den första inflyttningspresenten; en fantastisk parfym som jag specifikt har önskat mig för att kunna lukta något annat än motorolja de närmaste månaderna. När Rebecka kom hade vi redan gått in i fas tre; rivandet av den fasta inredningen medelst kofot och hammare. A k a "anger management".

Smack that wall up. Watch your nails, darling.


Dagens hjältar Mika, Fanny, Rabecka och Treiberg! Ni är grymma vänner och fantastiska inredningsförstörare!

Snart blev det dags för paus igen. Denna gång med mousserande vin i solen som äntligen vågade sig fram. Skål!
Efter en välförtjänt middag fortsatte sedan jag, Mika och Treiberg ytterligare någon timma med att riva ner delar av väggarna och taket. Det rasade rost, frigolit och gammalt trä, och det blev även uppenbart att det var fukt i isoleringen. Ska bli intressant att se vad som måste göras åt detta... :-)

Mika river inredning med den äran.

Taket, eller det som en gång var tak.

Rost och vattendroppar i taket. Typiskt obra. Men en bra utmaning!
Kom hem vid 21:30 ikväll, trött men väldigt glad efter en rolig dag. Och framför allt sjukt tacksam över att jag har så FANTASTISKA vänner! Livet och båten är ett äventyr, och det äventyret är tusen gånger roligare när jag får dela det med människor jag gillar!

Avslutar dagen med en bild på mitt VHF-cerifikat  och förarintyg som råkade dyka upp i flyttpackandet igår.

Dessa gav mig rabatt när jag tecknade försäkring för båten.

Eder,
Drottning (just ikväll med en massa rostflagor i håret)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar