torsdag 1 oktober 2015

Come home baby - I'm going down

Idag/inatt är det den 2 oktober, och nu får man väl nästan säga att det är höst? Det känns på mornarna, när jag vaknar upp i min lilla kaptenshytt och funderar på vart jag ska uträtta min morgontoalett, att det är kyligt i luften. Snart dags att börja få klart väggarna och fixa ett badrum ombord, helt enkelt!

Men det har hänt lite grejer de sista veckorna! Jag har äntligen slipat klart all rost ombord i salongen och målat det, vilket känns otroligt skönt. För det var såklart rostigt även under det blivande badrummet... Men inte nu längre. Ni har sett så många bilder på rost och rostskyddsfärg nu att jag ska bespara er det, men ni kan få se denna lilla "man-tager-vad-man-haver-bild" på mig från den sista slipningen då jag inte hittade min mössa. En soppåse passar bra till många saker.

Looking for some hot stuff?
Men det jag är mest stolt över är att jag numera kan ha sms-kontakt med min båt. You heard me - min båt kan sms'a mig. Coolt till tusen. Hur går nu det till, undrar nyfiken vän av ordningen? Jo, jag har - under överinseende av V - installerat en liten "vippa" (kostar typ 159 kr på Biltema) i kölsvinet under motorn. Från vippan går det två sladdar in i ett litet elskåp. Där är de kopplade till en manick som fungerar som en strömbrytare som slår om ifall vippan "vippar upp" p g a att det kommer in vatten i båten. Manicken - som även är utrustad med ett sim-kort och en liten antenn - skickar då ett sms till mig med en text som jag har programmerat in via telefonen. Om min båt alltså mot förmodan skulle börja ta in vatten kommer jag få ett sms där det står "Come home baby - I'm going down". Ska man sjunka så kan man gott göra det med lite stil.

Vippan i normalläge...

...och vippan som den kommer att se ut om/när den flyter upp p g a vatten.


Här lär jag mig att kapa, skala och skarva kablar på ett proffsigt sätt!

Och här börjar jag koppla in de färdigpreparerade sladdarna i mottagaren/sändaren med sim-kortet.
Här är hela mockafjäsen, med sim-kort och antenn. Ska bara montera fast den lite snyggt.
Jag har även lyckats koppla in ett liknande system som sms'ar mig om jag har strömavbrott i mer än 1 minut (och skickar ännu ett sms när strömmen kommer tillbaka), inte så tokigt det heller. I framtiden kan jag koppla in fler sensorer (jag tar gärna emot förslag) ju roligare desto bättre! Jag har redan planer på att koppla in sensorer så att Drott kan messa mig när humidoren är torr eller septiktanken är full...

Den sista veckan har även innehållit flera inköp på affärer som Malmberg (led-lampor och slangar att dra elkablar i), Biltema (spackel, våtrumsskikt, lim etc för badrumsmontering) samt Bauhaus (klinkers, våtrumsväggar och golvbrunn till badrummet). Tyvärr råkade locket till golvbrunnen hamna i sjön idag vid ombordlastningen, men den fiskar vi upp med hjälp av min jolle och en håv imorgon, Lex Livet-på-en-båt. Badrumsgrejerna kommer att få vänta ytterligare någon vecka innan de kan börja monteras, men det närmar sig!

Ett av båtrenoverarens heliga hus: Malmbergs i Hammarby Sjöstad.
Igår kom en mycket viktig leverens till Drotten, hela vägen från Holland. Den väger 136 kg och innehåller inget mindre än nästan alla delar som behövs för att få mina vatten- och avloppssystem att funka. Bl a 2 st 350-liters vattentankar i hållbar plast, en skinande blank varmvattenberedare på 75 liter som i framtiden även kan kopplas in mot t ex solpaneler eller kamin, en pump till septiktanken, en gastät slang, ett filter till septiktanken samt lite blandat småplock. Mer om detta i nästa inlägg om några dagar!

Välkommen till mig, lilla vatten- och bajspaket.
Ikväll åkte jag och V iväg för att köpa och hämta en kamin som jag har hittat på Blocket. Kaminen vi hämtade på Kummelnäsvarvet i somras står fortfarande ombord, men den kommer vi inte hinna reparera innan vintern kommer. Jag har letat runt efter kaminer i flera veckor, och föll tillslut för denna lilla pärla:


Det är lite svårt att se på denna bild, men det är en av SJ:s gamla kaminer som på 40-talet stod i tågvagnarna för att värma upp dem. Kaminen är egentligen en liten aning för stor för lilla Drotten, men jag kunde inte motstå den. Den kommer att värma fint i vinter!

Kvällen avslutades med att jag gick förbi grannarnas renoveringsprojekt Göta Kanal II för att säga hej och titta till min pärlspont som ligger och torkar i deras förpik. Den är nu torr och redo att målas, vilket med lite tur kommer att ske nästa vecka. Eller veckan efter det. Baby steps...

Prima pärlspont som ligger och chillar i väntan på lite färg.

Nu: sömn ombord på skutan!

Eder,
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar