torsdag 15 oktober 2015

Winter is coming...


...and so is my bathroom, however slowly.

Det har tagit lång tid att förbereda allt, men igår var det dags att preppa vattentankarna.

Jag har alltså beställt två tankar från det holländska företaget Vetus. De har stått ombord i flera veckor nu och varit lite smått i vägen - men inte längre! Nu har vi med hjälp av en så kallad "dosborr" borrat hela fyra hål i vardera tank, så att de snällt kan förse mig med vatten i vinter. Fyra hål undrar ni? Ja, det undrade jag med, varför så många liksom?

Jo, det första - stora - hålet är en manlucka. Den fyller samma funktion som manluckan på septiktanken, man ska alltså kunna öppna den och titta ner om det är något som blir knasigt. De andra tre mindre hålen är till för påfyllning, avluftning och avtappning. Påfyllningen kommer att göras via en slang från kajen sisådär var tionde dag, helt enkelt när vattnet tar slut. Avtappningskranen används när jag ska använda vattnet ombord. Och avluftningen är till för att "lufta" vattnet. Men den är även till för att se när tankarna är fulla, då kommer vattnet nämligen att rinna ut via avluftningsslangen, som även ser till att luft kan pressas ut när vattnet fylls på.

Borrning av manlucka på styrbordstanken med hjälp av en dosborr.
Ta-daa!
Här är tre av hålen (manlucka, avluftning samt påfyllning) synliga på det som kommer att vara ovansidan av styrbordstanken. Avtappningen sitter på undersidan.

Här är manluckan ditskruvad.

Med mycken möda och precision lyckades vi sedan lägga ner dem under golvet, en på vardera sida. Tankarna är lite "avskurna" i designen för att kunna passa i båtskrov, men det var ändå ganska mycket pill att få dem på plats. De vilar på varsin L-balk, och är säkrade med hjälp av stålband som är fastnitade runt dem (med remsor av gummimatta som skydd på insidan av banden). V var tvungen att kapa bort och sedan svetsa tillbaka några balkar i golvet för att vi skulle få allt på plats. men nu ligger de "snug as a bug in a rug", som han skulle ha uttryckt det.

Här ligger babordstanken, perfekt inpassad längsmed skrovet.
Vattentankarna är uppmärkta med dricksvattenlappar, i enlighet med svensk lag. Alla båtägare är skyldiga att kontrollera vattenkvalitén i tankarna en gång per år för att det ska få användas till dricksvatten. Men det gör ingen; istället märker man upp tankarna med lappar där det står bl a "ej dricksvatten", och slipper på så sätt denna lilla paragraf samt fortsätter att dricka sitt - förhoppningsvis - tjänliga vatten.

Man är skyldig att märka upp även septiktankar och dieseltankar, så det gäller att läsa rätt: DN artikel om "dieseltjuv"

Färskvatten. Eller...?
Efter att vattentankarna var fixerade, kunde vi också lägga ner septiktanken igen, hurra! Alla tankar ska inom någon vecka få slangar kopplade till sig, men nu är allt förberett för det, vilket gör att vi nu kan påbörja arbetet med badrumsgolvet. Ack, vilken dag!

Vi började med att skära till remsor av en tjock plastmatta som vi hittade en sen kväll utanför soprummet. Remsorna lades ned och tejpades fast på L-balkarna i golvet, för att skydda träet mot kyla och kondens. Sedan lade vi ner och skruvade fast den av mig noggrant tillsågade plywoodskivan, även den bortkånkad från soprummet i skydd av mörkret...

Vi sågade även ut hålet för golvbrunnen, och monterade fast den från undersidan. Detta innefattade även ett litet drama då jag fastnade mellan avluftningsslangen till dieseltanken och en L-balk när jag i min iver skulle åla mig in under golvet för att sätta dit brunnen. V fnissade och jag misstänker att han tog en bild på mig när jag satt fast med rumpan i vädret och gnydde lite ynkligt underifrån golvbrunnen. Efter att jag hade lyckats åla mig ut igen tog vi bort dieselröret för att framöver ersätta den med en slang istället. Det är fortfarande sjuuukt trångt under badrumsgolvet, men nu kommer jag i alla fall in (och ut).

Plastremsor fasttejpade. Längst bort skymtar man det förrädiska dieselavluftningsröret.

Golvet på plats! Och snart också golvbrunnen.

Golvet, liksom en första liten innervägg, på plats. Till höger i bild skymtar man också den blå golvbrunnen.
Nu kan jag för första gången få en känsla för hur stort/litet badrummet kommer att bli. Det blir trångt, men det kommer att funka finfint. Jag kommer att få plats med handfat, toalett och dusch samt lite förvaring, och det är väl egentligen allt man behöver?

Hälften av min pärlspont har nu också fått ett lager linoljefärg på sig. Bara hälften (och 2 strykningar) kvar. Den tar sjukt lång tid på sig att torka, men det doftar ljuvligt.


Ikväll hade jag ett jobbmöte på Djurgården. Det var härligt att bara kunna trycka på knappen på Skeppsholmens lilla kaj och sedan ta färjan över, en resa på en (1) minut. Jag älskar denna ö! Sedan blev det rostade mackor, brieost och "Homeland" medan himlen blev helt mörk över Slottet.

Och nu: surfning efter duschset och badrumsfläkt.

Eder,
Drottning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar