söndag 11 oktober 2015

Varde vägg!

Vintern kryper närmare, och numera värmer jag upp min salong med hjälp av en byggfläkt. På en timme blir båten varm och mysig, och för första gången börjar den - trots total avsaknad av bekvämligheter, intakt golv och interiör - kännas lite som ett hem. Tänk vad lite värme kan göra! Fine V gav mig dessutom en luftvärmepump i namnsdagspresent, vilket kommer att bli sjukt skönt att ha i vinter. Man vet att man har träffat rätt grabb när man får värmepumpar och inte blommor i present... ;-)

Måste vi också sitta och se sådär lyckliga ut bredvid värmepumpen?
De sista veckorna har ägnats åt att avsluta min tidigare anställning och försöka ställa om lite försiktigt till livet som egenföretagare. Men parallellt med detta har jag även hunnit pula lite med båten. För några dagar sedan sågade jag till längden på min pärlspont samt kvistlackade den i 2 omgångar, efter bra tips från Finn. Kvistlacken används för att kådan från alla kvistar i furuträet inte ska "blöda igenom" målarfärgen om ett par år. Det är lite pyssel att lacka alla kvistar, men det är lika bra att göra ett bra grundarbete på en gång, tänker jag. Imorgon ska jag börja måla alla brädor med vit linoljefärg, beställt av mina nya polare på den mysiga båttillbehörsbutiken "Tackel & Tåg" här på Skeppsholmen.

Här sågas pärlsponten till på grannarnas båt.
Kvistlacken har testats, imorgon är det dags att måla med linoljefärgen.
Idag har V hjälpt mig att lägga ner det nya avgasröret under däcket på babordssidan (alltså vänster i körriktningen, remember?). Det är en av de grejer jag ännu inte kan göra själv, eftersom det krävdes lite svetning. Men i vinter tänkte jag gå en svetsningskurs, det vore skoj att kunna.

Det gamla röret hade gått sönder och behövdes bytas ut innan båten kan köras igen. Och eftersom avgasröret ska ligga innanför en av mina nya vattentankar, var vi helt enkelt tvungna att lösa det innan vi kunde lägga in tanken och börja fundera på att koppla in vatten och bygga badrum.

Gammalt avgasrör till höger, nytt till vänster.

V passade även på att lägga ner plaströr; 2 stycken gula, tjocka rör för att kunna lägga ner vattenslangar i, och ett tunnare grått rör att lägga ner kommande elsladdar i.

Plaströr att dra elsladdar i.

Nu är vi redo att börja bygga badrum - HURRA!
Medan V kröp runt på babordssidan, ägnade jag dagen åt att förbereda för el på styrbordssidan samt sätta upp de sista innerväggarna. Även här drog jag slangar i väggarna, ofta var jag tvungen att karva lite i ecoprim-skivorna för att kunna försänka slangen i isoleringen. Det är också ett evigt springande med måttbandet; mäta alla konstiga och icke regelbundna mått, ut på kajen och rita upp allt på en plywoodskiva, sedan in och mäta igen eftersom hälften av siffrorna glöms på vägen... Idag distraherades dessutom mätningen av en av väggarna av en utdragen kanonad från kanonerna utanför af Chapman, då tydligen en prins döptes idag.

Morgonstund har plywoodskivor (och frost) i mund.
Här är de två slangarna som ska ge el till ledbelysningen ovanför köksbänken samt till spotlights under köksskåpen.
Här är innerväggarna fastskruvade ovanpå slangarna.
Nu är det dags att runda av efter en effektiv dag i fint väder! Imorgon är det dags att ta itu med pärlsponten, såga till badrumsgolvet samt kanske börja koppla ihop vattentankarna. En bra dag!

I brist på toalett får man glädja sig åt en fin utsikt.
Eder,
Drottning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar