söndag 26 april 2015

M/S Drott - lite info


På allmän begäran är det nu äntligen dags att ge er lite mer matnyttig info om vad det egentligen är för skuta jag har köpt!

Här kommer lite av den information som står att finna på tillverkarens - Lidwalls båtars - hemsida:

Byggd 1972 vid Lidwall & Söner AB i Leksand i bara ett exemplar, tillverkningsnummer 668. Fritids- eller bobåt med skrov av stål. Längd 12, 6 meter med dävertar, bredd 3,6 m, djupgående 1,5 m. Drott har ett bogserbåtsskrov ritat av den norsk-svenske konstruktören Jac M Iversen som är känd för sjödugliga långfärds- och turbåtar med klassade säkerhetsdetaljer som även finns på yrkesfartyg. Tredje ägare och sedan 1983 i samma familjs ägo, väl underhållen samt kompletterad. Godkänd 2007 av SH att ligga i Stockholms Hamnar.

Skiss över M/S Drott

Här kommer också lite teknisk information för de som vill nörda in sig en aning:

Motorn är en 150 hk Volvo MD 96 diesel från 1960-talet med låg gångtid. SCG Twin Disc backslag 4:1. Högsta fart 9-10 knop. En stor 800 liter dieseltank och mycket låg bränsleförbrukning. 24 volt elsystem med en batterigrupp för start och en för belysning, 230 volt för landström installerat av behörig elektriker. 230 volts Flygt dränkbar pump fast installerad. Flyttbar 230 volt bensingenerator.

Styrning med wire över bryttrissor, ”Gröna pansarvagnen” Sailor VHF-radio i transistorutförande, ekolod samt Futorno skrivande ekolod, äldre Racald proffsradar (som behöver översyn). Välgjord platsbyggd inredning i teak byggd av yrkesmän, många mässingsdetaljer. Sex bra kojplatser, pentry med gasolspis och ugn, mikrovågsugn samt elplatta. 400 liter rostfri färskvattentank med elpump. Toalett med cirka 400 liter rostfri septiktank. Webasto vattenburen värme med bl a element under kojerna.

"Gröna pansarvagnen" som nämns ovan är en VHF-radio som tydligen är närmast legendarisk på grund av sin pålitlighet.

Gröna pansarvagnen på Drott. Inte alltför liten och diskret, men ganska rolig.
Utöver detta ingår också en "Aquasmart 2,4 m gummilivbåt" från 2013. Det är den båten jag kommer att puttra iväg i när jag ska handla mjölk i Nybroviken eller köpa glass vid Slussen. I alla fall när jag ska imponera, oftast trampar jag nog bara iväg på damtrallan...


Båtens "takterass" med min vän Enver och den uppochnervända Aquasmarten. I bakgrunden Nationalmuseum.

En fin liten finess med båtens storlek är att hon är precis under 12 meter (11,8 m utan dävertar), vilket innebär att hon klassas som båt, och inte fartyg. Detta i sin tur innebär - förutom att det inte alls är lika noga med alla regler - att vem som helst får köra henne. Du hörde rätt - just DU kan få köra henne i sommar! Det skadar inte att ha en skärgårdsskepparexamen innanför rocken (något jag råkar ha efter min tid i Hans Majestäts tjänst), men det är alltså inte nödvändigt.

Ni får hålla er några dagar till innan jag publicerar några riktiga interiörbilder - en god skribent bör alltid dra ut på spänningen. Vi avslutar dock med några bilder på utsikten från henne, så att ni får en bild av det ypperliga läget och kan gräma er riktigt mycket över att inte just ni var galna nog att köpa denna gamla skuta :-)

Utsikt akteröver, på babordssidan (vänster i båtens färdriktning, ni vet): Strandvägen

Utsikt akteröver på styrbordssidan: Kungliga slottet

Och här ligger hon, tjusigt inringad på bilden! Fotot är taget från bron över till Skeppsholmen


Eder trogna,
Drottning (som dock ej på något sätt är rojalist)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar