torsdag 23 april 2015

Rostskyddsfärg och polska toaletter

Dagarna flyger fram, och Drott blir mer och mer sjöduglig för varje timma som passerar! Jag åker ut till varvet varje dag för att följa processen, uppdatera mig på läget och lära mig mer om skönheten jag håller på att köpa. I nästa vecka tar jag formellt över henne i samband med betalningen.

De senaste dagarna har hela skrovet under vattenlinjen slipats helt ren från rost. Därefter har två lager rostskyddsfärg målats på. Jag har valt att lägga färgen ca 1 dm högre upp än tidigare, eftersom vattenlinjen har legat lite för högt. Tydligen är det så att rostangreppen blir som starkast där vattenlinjen ligger (vilket bl a har att göra med att syre tillförs hela tiden), så nu har jag tagit i lite för att göra rostskyddet ännu bättre!

Den övre delen av båten tänker jag mig att jag och mina vänner målar under några soliga dagar i sommar! Killen som slipar båten tycker att jag skulle måla övre delen med en färg som egentligen inte är tillåten, vilket jag totalvägrade (ord som "miljömupp" och "göra en Åsa Romson" användes).

Första lagret på babordsidan...

...och på styrbordssidan.
Idag har jag också slagit till och beställt en toalett från Polen, tillsammans med min nya båtsgranne på Skeppsholmen. Grannen skulle f ö  ha hela 4 toaletter, då han och hans fru är i färd med att renovera både båten de äger samt ytterligare en båt som de nyligen köpt. Det rör sig om en s k  "malande" toalett (använd fantasin), som även är väldigt snålspolande. När en äger en båt som har en vattentank på endast 400 l, är varje liter värdefull! Fördelen med denna toalett är också att den ur ett användarperspektiv fungerar som en vanlig toalett, vilket innebär att jag inte behöver tala om för varje ny gäst ombord hur de ska bära sig åt när de bajsar (vilket onekligen kan lägga lite sordin på feststämningen...).


Och här är en bild på skönheten, eftersom jag förstår att ni spricker av nyfikenhet! Denna stol har det långa och imponerande namnet "SANICOMPACT® 43 Silence ECO+ RSK7809006". Ni hör ju, den måste vara bra!

Idag har jag också sålt min lägenhet - galet!



Imorgon målas de sista lagren, sedan ska de nya offeranoderna skruvas fast. Ikväll ska jag läsa på om våtrumsskikt och platsbyggda bäddsoffor. Inlärningskurvan är onekligen ganska brant när man inte kan något från början.. :-)

Drottningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar