tisdag 21 april 2015

Slipning och arkitektmöten

Dagen har varit full med jobb! Men jag smet iväg en timma till Pampas för att inspektera slipningen av båten och för att bonda lite med de andra skepparna.  Det är verkligen skillnad på sidan som nu har blivit slipad "stålrent" och på den - än så länge - rostiga sidan.

Daniel på varvet kämpar med slipmaskinen.

Före...

...och efter.

Kanske är jag fortfarande i en smekmånadsfas, men jag kan inte låta bli att fortsätta förundras över hur trevliga alla på varvet är! Jag samlar på mig namn och telefonnummer till höger och vänster, och har redan kontakter som kan inspektera båten, beställa malande toaletter från Polen, dra el, skriva intyg till försäkringsbolag, komma med tips om vattentankar samt rent generellt peppa en stackars vilsen båtägare med glada tillrop.

Idag har jag även postat min ansökan om medlemskap i Stockholms Skeppsförening, vilket känns väldigt vuxet och fint.



För att få ligga vid Stockholms innerstadskajer (Norr mälarstrand, Söder mälarstrand samt Skeppsholmen) måste man vara medlem i föreningen samt bli tilldelad en kajplats. Det har genom årtiondena varit lite si och så med dessa rutiner, men nu har alla regler ordnats upp och klargjorts något. I korthet kan man säga att jag kommer att få tillbringa ett s k "aspirantår" vid min kajplats på Skeppsholmen. Om jag sköter mig, inte sänker båten, inte har fester varje natt eller är otrevlig mot grannarna, kommer jag att få en permanent kajplats. Eller, för att tala klarspråk; permanent så länge Statens Fastighetsverk inte bestämmer sig för att vräka alla båtar från Skeppsholmen. Det ska vara spännande att leva!

Innan jag avslutade dagen med öl och middag tillsammans med en kär vän, var det dags att träffa "min" arkitekt för att få de första skisserna på hur salongen/köket/toaletten och det inbyggda akterdäcket förhoppningsvis kommer att se ut inom 2-3 månader. Jag hade under vårt första möte för några veckor sedan önskat allt jag kunde komma på (Tvättmaskin! Kamin! Inglasat akterdäck! Lönnfack! Hemmabio! Solceller!) och ALLT är med i ritningarna! Jag som alltid har velat ha ett lönnfack i mitt hem! Och en linbana. Men det är ett helt annat blogginlägg ;-)

De första skisserna!


Over and out!

Drottningen



1 kommentar: