fredag 24 april 2015

Sjösättning! Impellerbyte! Glädje!

Där satt den!

Efter sex dagar på land, och efter ett outtröttligt arbete av Daniel på Pampas Marina, är M/S Drott nu åter tillbaka i sjön. Igår och idag målades de sista två lagren av bottenfärg, vilket innebär att hon nu har hela tre lager bottenfärg och två lager rostskyddsfärg. Nu bör hon kunna hålla sig flytande i många år till.

Är det inte så vackert att man vill gråta?
Utöver detta har hon också fått nya offeranoder (Minns ni vad det var? Läs annars mer i bloggens första inlägg! ;-)

Skillanden på en ny och en gammal offeranod

Fastmonterad och redo för 5 år under vattenytan. Vik hädan, rost!


Hon är rätt imponerande när en står under kölen

Här rullas hon iväg med hjälp av en stor, rolig leksak; en fjärrstyrd båttransportör!

Efter att hon väl var i sjön, var det dags för det stora testet; skulle kylvattenintaget fungera nu? Vi hade ju gjort rent ventilen i skrovet, och Gea hade till och med borrat upp större hål. Vi slog på strömmen, vred om startnyckeln, hörde hur motorn startade och gick sedan ut för att se om kylvattnet sprutade ut från sidan som det ska göra om allt funkar.

Ingenting hände. Det var bara torrt och ödsligt längsmed babordsidan. Vi hummade, skruvade lite och kliade oss i huvudet. Inget hjälpte. Tillslut ringde vi en expert på båtmotorer, som kom snabbt som vinden i Stockholms rusningstrafik (alltså två timmar senare) och tittade på henne. Snabbt uppdagades att den s k "impellern" var totalt utsliten. För alla oss landkrabbor kommer här en wikipedia-snodd beskrivning av vad en impeller är:

"I vattenkylda utombordsmotorer är kylvattenpumpen vanligtvis en impellerpump. Impellern är gjord av gummi och sitter på vertikala drivaxeln mellan växelhuset och motorn. Axeln är placerad exentriskt i pumphuset och vid rotationen pressar impellern upp vattet till kylkaviteterna i motorn."

Hantverkaren och jag brände snabbt iväg till en båtaffär några kilometer bort, och under bilresan fick jag lära mig allt om impellers och deras funktioner. Sedan åkte vi tillbaka till båten och bytte ut impellern mot en ny. Därefter funkade kylvattnet perfekt!

Till vänster en ny impeller, till höger den gamla...

Att använda diskmedel som glidmedel för att få impellern på plats är tydligen ett gammalt trick!

Ack, så vackert kylvattnet rinner!
Sedan kastade vi loss och gick för egen maskin mot Skeppsholmen! Fyra av Geas vänner hängde med ombord på resan, ett glatt och vänligt gäng!

Öh, vem är det som kör egentligen?

Gea antecknar dagens händelser i loggboken
När vi passerade Reimersholme hoppade jag av i farten för att ta mig vidare till Pelikan och avnjuta en middag med nya och gamla vänner. Gea och grabbarna tuffade vidare genom Hammarbyslussen och till Skeppsholmen, där hon nu åter ligger tryggt förtöjd.

Drott utanför Hornstull och Liljeholmen

Dagens små missöden kändes bara roliga och lärorika - det känns så sjukt spännande att med små, små steg lära sig allt om denna båt och hur den funkar! Det kommer att ta lång tid, men jag har inte bråttom. Much.

Avslutar dagen med denna bild på mig och Gea. Längst in i garderoben hittade jag min gamla wollie-pullie från min tid i Flottan, ombord på HMS Orion, tänkte att det var läge att ta fram den nu.

Spana in Orion-märket, people!

O'hoj!

Drottningen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar