söndag 19 april 2015

Oändligt är vårt stora äventyr!


Plötsligt en dag, i torsdags för att vara exakt, hände det: jag köpte en båt! Det är resultatet av en solskenspromenad med en vän, av en undantryckt längtan, sena nätters googlande och en aldrig sviktande känsla för att välja projekt som egentligen är aningen för stora :-)

Hon låg där och guppade vid Skeppsholmen. Inte så stor på jorden, men vem är väl det? Lite bedagad sådär, men jag anade att många ljusa minnen och äventyr skulle kunna ske ombord, så jag slog till. Jag vet att styrbord är höger, att kortkortkortlånglånglångkortkortkort betyder SOS och att man på somrarna tydligen kan sova under bar himmel. Resten kommer jag att lära mig!

Idag var det dags för premiärturen då säljaren Gea, glada båtsgrannar och exalterade vänner bogserade skönheten - M/S Drott - till Pampas Marina för besiktning, rengöring och ommålning under några dagar. I vinter, när det läcker in, septiktanken är full och förståsigpåarna med sneda leenden iakttar mina fåfänga försök att få eld i kaminen, kommer jag med skratt minnas denna fantastiska dag!

Och jag har redan lärt mig tre viktiga saker som båtägare:
1) Om musslor och sjögräs täpper till ventilen till kylslangen i motorn, går båten inte att köra.
2) Att bli bogserad av grannbåten M/S Skoghall är synnerligen trevligt och kostar en flaska whiskey.
3) Mina vänner, ni äger! 

Jakob, Leni, Rebecka, Jasmine och Glenn i salongen.



Erik och Åke på M/S Skoghall 1 hjälper till att bogsera.

Hammarbybacken från sjösidan

Hammarbyslussen! Vardagsaction!

Glammigt värre på taket

Hornstull i vårsolen
Nya och gamle skepparen chillar i fören


Skepparnas hårdvaluta: sprit!

Tryggt förtöjd i Pampas Marina



Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.


Följ med mig på mitt äventyr!

Noomi
a k a Drottningen på Skeppsholmen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar